søndag 10. februar 2013

Fastelavensboller på morsdagen

Laget noen nydelige boller på fastelaven. Oppskriften på bollene kommer fra fotballfrue. De var veldig saftig og var akkurat passende søt med masse kardemommesmak!

Til bollene trenger du:


  • 80 gram mandelmel
  • 1 egg
  • 2 ss kremfløte
  • 3 ss kesam
  • 4-5 ss sukrin
  • 1 klype salt
  • 50 gram smør
  • 1 stor ts bakepulver
  • 2-3 ts fiberhusk
  • 1 toppet ss kardemomme

Først smeltes smøret og la det stå til avkjøling på benken. Pisk egg og sukrin til eggedosis, tilsett fløte og kesam som piskes sammen. Deretter tilsetter du alt det tørre i tillegg til det smeltet smøret.
La bolledeigen stå å hvile i ca 15 min. Så kan du begynne å trille boller, jeg fikk 7 boller av denne oppskriften, så kan med fordel dobles hvis du skal lage til mange.

Stekes på 180 grader midt i ovnen i ca 20-25 min.

Bringebærsylte:
  • 2 store never med frosne bringebær
  • 2 ss sukrinmelis
Tin bringebærene i mikroen på svak varme i 1 1/2 min, tilsett sukrinmelis og rør med en gaffel. Du kan bestemme litt selv hvor søt du vil ha syltetøyet. Jeg liker at det er litt friskt på smak.























Pisk kremfløte til stiv krem og del bollene når de har blitt litt avkjølt, de smaker nydelig lukne.
Fyll masse krem på ene halvdelen og masse deilig bringebærsylte oppå kremen før du legger den andre halvdelen på. Dryss masse sukrinmelis på toppen og nyyyt <3

Halvfrosne bringebær  setter prikken over i`en

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar om du vil, da blir jeg glad :)