søndag 17. februar 2013

Myk nøttekaramell med kokos

Disse karamellene her er farlig gode og det er ekstremt vanskelig å bare ta en. Er endel fett, men fortsatt fri for sukker som påvirker blodsukkeret. Og det kan i hvertfall jeg like!!

Du trenger:
  • 2 dl kremfløte
  • 100 gram meierismør
  • 2 ss sukrinmelis
  • 1 toppet ts vaniljepulver eller frø fra 1-2 vaniljestenger
  • Cocosa extra virgin
  • 150- 200 gram 70% sjokolade
  • Peanøtter (evt egen nøtteblanding)
Ha alt sammen i en teflonbelagt kjele og gi det et oppkok. Skru deretter ned varmen og la det småputre i minst 60 minutter eller mer. Rør forsiktig, røren har lett for å skille seg om man rører for ofte. 
Ha litt karamell på en skje og se om den stivner i kantene, da er den klar.



Legg bakepapir eller plastfolie i en liten avlang form, jeg brukte en brødform. Hell deretter karamellblandingen oppi og la det avkjøle seg litt. 
Jeg hadde en 1/2 ts cocosa og litt grovkvernet salt i en panne og hadde en neve med mandler og hasselnøtter oppi som jeg ristet. Deretter la jeg det over på et papirtørkle, så papiret trakk til seg det                        overflødige fettet.

Strø peanøtter og evt egen nøtteblanding over karamellfudgen og trykk nøttene litt ned, sett kaldt i 1-2 timer.

Smelt halvparten av sjokoladen i et vannbad, når sjokoladen er smeltet, kan du tilsette en liten ts med Cocosa og rør sammen. Deretter tar du skålen opp fra kjelen og tilsetter resten av sjokoladen.
Når den har smeltet kan du sette blandingen litt til kjøling, før du skal dyppe karamellbitene ned i blandingen.
Hvis blandingen er for varm, kan karamellen smelte.



Ta karamellen opp fra formen og kutt opp i passende konfektbiter. Bruk en gaffel og dypp bitene ned i blandingen, settes deretter på et fat/brett. Strø litt tørket kokos over for å pynte. Oppbevares kjølig

. nyyyyt :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gjerne legg igjen en kommentar om du vil, da blir jeg glad :)